Τα τοξικά απόβλητα της Kurum έφτασαν στην Ιταλία

27/09/24, 20:39
Κατηγορία: Επικαιρότητα / Συντάκτης: Reporter

Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που εξετάστηκαν από το AFP, οι κοντέινερ ήταν γεμάτα με απόβλητα που προορίζονταν για επεξεργασία και καταστροφή μακριά από τις ευρωπαϊκές ακτές. Παρά ταύτα, αρκετές εβδομάδες μετά, τα κοντέινερ εξακολουθούν να βρίσκονται στη Μεσόγειο, έπειτα από μακροχρόνιες διαφωνίες σχετικά με το τι μεταφέρουν ακριβώς και αν είναι νόμιμο.

Μεγάλες ποσότητες αποβλήτων αποστέλλονται συχνά σε αναπτυσσόμενες χώρες, στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας βιομηχανίας που επιτρέπει στις δυτικές χώρες να μεταφέρουν τη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων στην Ασία και την Αφρική. Αυτή η πρακτική έχει καταδικαστεί εδώ και χρόνια από περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά συνεχίζεται, αποφέροντας κέρδη δισεκατομμυρίων ευρώ. Μόνο η διαχείριση παράνομων αποβλήτων αποφέρει από 9 έως 11 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία της Task Force κατά του οικονομικού εγκλήματος.

Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι παράγονται δύο δισεκατομμύρια τόνοι αποβλήτων ετησίως, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί στα 3,4 δισεκατομμύρια έως το 2050. Μέσα σε αυτά τα απόβλητα, μια συγκεκριμένη ποσότητα θεωρείται επικίνδυνη λόγω της χημικής τους δραστικότητας ή τοξικότητας, κάτι που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία και το περιβάλλον.

Η Σύμβαση της Βασιλείας του 1989, που υπογράφτηκε από 53 χώρες, απαγορεύει τη μεταφορά αποβλήτων από τα κράτη μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε χώρες που δεν είναι μέλη. Ωστόσο, η Αλβανία, η οποία δεν είναι μέλος του ΟΟΣΑ, επιτρέπεται να εξάγει απόβλητα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα από την Αλβανία, τα απόβλητα προέρχονταν από το εργοστάσιο χάλυβα Kurum International και αγοράστηκαν από την εταιρεία Sokolaj. Η Sokolaj τα πούλησε σε θυγατρική εταιρεία της στην Κροατία, με σκοπό να σταλούν για επεξεργασία στην Ταϊλάνδη. Η εταιρεία δήλωσε ότι τα απόβλητα είναι "οξείδιο του σιδήρου", που δεν θεωρείται επικίνδυνο. Παρόλα αυτά, ορισμένες αναλύσεις έθεσαν υπό αμφισβήτηση τη φύση των αποβλήτων.

Καθώς τα πλοία μετέφεραν τα κοντέινερ κατά μήκος των αφρικανικών ακτών, μια οργάνωση που παρακολουθεί τα τοξικά απόβλητα, η Basel Action Network (BAN), ενημέρωσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk ότι υπήρχαν αναφορές πως τα απόβλητα μπορεί να περιείχαν επικίνδυνες ουσίες. Η Ταϊλάνδη αρνήθηκε την είσοδο της φορτωτικής, υποψιαζόμενη ότι τα απόβλητα ήταν τοξικά.

Μετά από παρεμβάσεις, τα κοντέινερ ξεκίνησαν το ταξίδι επιστροφής τους στην Ευρώπη. Παρά τις αντιρρήσεις, ο Αλβανός πρωθυπουργός, Έντι Ράμα, υπερασπίστηκε τη μεταφορά, αρνούμενος να επιτρέψει την επιστροφή τους στα αλβανικά λιμάνια, επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις πως τα απόβλητα είναι επικίνδυνα.

Στο μεταξύ, οι ερευνητικές αρχές της Αλβανίας, σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, διεξάγουν έρευνες για την υπόθεση, ενώ τα κοντέινερ παραμένουν ακόμα εν πλω.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ: