Συνεχίζοντας την περιήγηση στην σελίδα μας αποδέχεστε την χρήση της τεχνολογίας cookies.

Γλωσσολόγοι: Η Αλβανική γλώσσα δεν είναι κόρη της Ιλλυρικής

Γλωσσολόγοι: Η Αλβανική γλώσσα δεν είναι κόρη της Ιλλυρικής

Επομένως ούτε οι αλβανοί είναι απόγονοι των Ιλλυριών



Πρώτα η αρχαιολόγοι, μετά οι ιστορικοί και τώρα οι γλωσσολόγοι. Ένας, ένας καταρρίπτονται όλοι οι μύθοι των αλβανών για τη δήθεν προέλευση τους από τους Ιλλυριούς. Τα αποτελέσματα της καινούριας έρευνας λένε ότι η ιλλυρική γλώσσα αποκλείεται να είναι η προγονική γλώσσα της Αλβανικής και ότι αυτές οι δυο γλώσσες δεν έχουν ουδεμία σχέση μεταξύ τους.


Ο αυστριακός γλωσσολόγος, Joachim Matzinger, μαζί με μια ομάδα επιστημόνων πραγματοποίησε διάλεξη σε μία από τις κύριες αίθουσες του Τμήματος Ιστορίας και Φιλολογίας στα Τίρανα. Έκανε μια ανάλυση από την οπτική γωνία της ιστορικής γλωσσολογίας για την προέλευση της αλβανικής γλώσσας, καταρρίπτοντας την "ιλλυρική θέση" που είχε στηριχθεί σε αυτά τα ίδια έδρανα για πάνω από μισό αιώνα. Σε άρθρο του η εφημερίδα Shekulli, που έχει εκτενές αφιέρωμα πάνω σ’ αυτό το θέμα, γράφει τα ακόλουθα:


Ο Matzinger ανέλυσε σε μαθητές και καθηγητές της ιστορίας, ότι η αλβανική γλώσσα του σήμερα, είναι η  διάδοχος μιας παλιάς γλώσσας των βόρειων Βαλκανίων, όπου ο ίδιος την αποκαλεί πρωτο-αλβανική ή αρχαία προ-αλβανική,  "μια γλώσσα που υπήρχε κατά την ιλλυρική γλώσσα και θρακική, αλλά που δεν υπάρχει καμία σύνδεση μαζί τους."  Οι αναφορές στις δυο αυτές γλώσσες γίνονται σε βάση των δύο επικρατέστερων υποθέσεων για την προέλευση της σημερινής αλβανικής γλώσσας.



Το συμπέρασμα του γλωσσολόγου είναι το εξής: μπορεί να θεωρηθεί ότι η Ανατολική Ευρώπη στην προϊστορία και αρχαιότητα ήταν μια περιοχή όπου ομιλούνταν πολλές σημαντικές γλώσσες, όχι μόνο η ελληνική, η  ιλλυρική και θρακική  αλλά και μια προκαταρτική γλώσσα από την οποία βήμα βήμα αναπτύσσεται η αλβανική, που ως προκαταρκτική γλώσσα μπορεί να την προσδιορίσουμε ως πρωτο-αλβανική. "Ως μια ινδο-ευρωπαϊκή γλώσσα η προτω-αλβανική ήταν κοντά σε άλλες βαλκανικές γλώσσες με την ιλλυρική και θρακική, αλλά η αλβανική γλώσσα δεν είναι κόρη ούτε της ιλλυρικής, ούτε της θρακικής."


Έτσι o Matzinger αντιτίθεται στην θεωρία του Cabej και στην ιλλυρική υπόθεση: "Προφανώς ο Eqrem Çabej είχε άλλη σκέψη, αλλά σύμφωνα με την έρευνα μου, το βασικό επιχείρημά μου είναι ότι το φωνολογικό σύστημα της πρωτο-αλβανικής και Ιλλυρικής, είναι δύο διαφορετικά συστήματα τα οποία δεν είναι συμβατά μεταξύ τους. Υπάρχει μια διαφορά, μια διαφορετικότητα, είναι δυο γλωσσικοί περίοδοι, που θα πρέπει να ερμηνευθούν ως δύο διαφορετικές γλώσσες. Αυτό αποτελεί τη θεμελιώδη βάση μου."


Όλοι οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου είναι αλλοδαποί, αλβανολόγοι, ιστορικοί, γλωσσολόγοι και θεωρητικοί της λογοτεχνίας και αυτό έχει γίνει σκόπιμα για να παρουσιαστεί η κριτική στάση τους έναντι της επιστημονικής διαμάχης. Όπως είπε στη συνάντηση ο Oliver Jens Schmitt, ενας από τους συντάκτες του βιβλίου, η ιδέα της παρούσας εργασίας ήταν η ανάπτυξη "ενός δομημένου διαλόγου μεταξύ αλβανολόγων, χωρίς να χωρίζονται σε αλβανούς και ξένους."


Το ζήτημα της πολιτικοποίησης των επιστημονικών σπουδών στην ιστορία, γλωσσολογία, εθνογραφία, λογοτεχνία ήταν άλλο ένα θέμα στη συνεδρίασης της Τρίτης. Η υποκειμενικότητα και ο φολκλορισμός είναι χαρακτηριστικά που αποκλίνουν από την εστίαση στην επιστημονική έρευνα της μελέτης του αντικειμένου, και έχουν δημιουργήσει μια σφυρηλατημένη παράδοση σύμφωνα με το προηγούμενο σύστημα. Αυτό επιβεβαίωσαν οι συγγραφείς που παρουσιάζουν Nathalie Clayer, Stephanie Schwandner-Sievers, Oliver Jens Schmitt και συντονιστής της συνάντησης ο αρθρογράφος, Fatos Lubonja. 


Η ιδέα της καταγωγής των Αλβανών από τους Ιλλυριούς, αναφέρθηκε από τον Matzinger στην αρχή της διάλεξης του ως ένα πολιτικοποιημένο στο χρόνο θέμα. Αρχικά τον 19ο αιώνα μεταξύ των Αρβανιτών, και χαρακτηριστικά λέει: "Η σημερινή χώρα των Αλβανών ήταν Ιλλυρικά εδάφη, ένας τόπος όπου κατοικούταν από πολλές φυλές Ιλλυριών, αλλά η Ιλλυρική ιστορία, τουλάχιστον η Ιλλυρική πολιτική ιστορία, έληξε το 167 π.Χ., όταν οι Ρωμαίοι νίκησαν τον τελευταία βασιλιά των Ιλλυριών, Γένθιο. Η ιδέα μιας Ιλλυρικής καταγωγής, στην τελική, μιας ιδέας αυτοχθονικής συνέχειας του αλβανικού λαού από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας, έγινε γρήγορα αποδεκτή από τους Αλβανούς, επειδή φαινόταν σαν μια φυσική εξήγηση. Ήταν ένα σημαντικό επιχείρημα στους θυελλώδης χρόνους του 19ου και 20ου αιώνα όταν ιδρύθηκε το αλβανικό έθνος με τα ίσα δικαιώματα". 


Η αλβανική εφημερίδα συνεχίζει με κάποια άλλες πτυχές τις διάλεξης αλλά για εμάς ενδιαφέρον έχουν και αυτά που είχαν ειπωθεί σε μια προγενέστερη ανάλυση από τον Stefan Schumacher, τον άλλο γλωσσολόγο που δούλεψε με τον Joachim Matzinger πάνω την έρευνα του βιβλίου.


Σύμφωνα με τον Schumacher, λοιπόν η μελέτη των βαλκανικών γλωσσών εξαπλώθηκε κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, όταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία άρχισε να αποσυντίθεται. Οι διανοούμενοι είχαν την υποχρέωση να δημιουργήσουν νέες αντιλήψεις για το τι είχε απομείνει από τη γλώσσα και να βοηθήσουν με αυτό τον τρόπο στο σχηματισμό των εθνικών ταυτοτήτων, έτσι κάθε χώρα των Βαλκανίων έχει καλλιεργήσει τον εθνικό μύθο της με σκοπό να δημιουργήσουν τα θεμέλια μιας κοινής ταυτότητας. "Στα τέλη του 19ου αιώνα, η γλώσσα ήταν το μόνο στοιχείο που θα μπορούσε κάποιος να προσδιοριστεί και να ταυτιστεί ", λέει ο Schumacher.

Περιέγραψε τη χρήση της γλωσσολογίας στην εθνική μυθολογία ως κατανοητή, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο και τη στιγμή που οι χώρες αυτές απέκτησαν την ανεξαρτησία τους. "Δεν είναι εύκολο να δημιουργήσεις μια ταυτότητα για τους Αλβανούς αν απλά πεις ότι κατέβηκαν από τα βουνά σε φυλές και οι ιστορικοί της αρχαιότητας δεν έγραψαν τίποτα για αυτούς", σημειώνει.


"Η τριβή μεταξύ ιδεολογικού μύθου και πραγματικότητας, όταν πρόκειται για την σφυρηλάτηση της εθνικής ταυτότητας, και διεκδικήσεις εδαφών, δεν είναι μοναδικά μόνο για την Αλβανία. Η ρουμανική γλώσσα αναπτύχθηκε στο νότιο τμήμα του Δούναβη, αλλά οι Ρουμάνοι δεν το δέχονται επειδή οι Ούγγροι θα μπορούσαν να πουν ότι εκείνοι βρίσκονταν εκεί πριν από αυτούς", εκτιμά ο Schumacher.

Παρά το γεγονός ότι Αλβανοί και Ιλλυριοί έχουν ελάχιστα ή τίποτα κοινό, αν κρίνουμε από τη λιγοστά Ιλλυρικά λόγια που έχουν ανακτηθεί από τους αρχαιολόγους, ο αλβανικός σύνδεσμος μαζί τους έχει από καιρό τιμηθεί από τους Αλβανούς εθνικιστές. Η θεωρία εξακολουθεί να διδάσκεται σε όλους τους Αλβανούς, από το δημοτικό σχολείο μέχρι και το πανεπιστήμιο.


"Θα βρείτε το δόγμα σχετικά με την προέλευση των Αλβανών από τους Ιλλυριούς παντού, από τη δημοφιλή έως την επιστημονική βιβλιογραφία και τα σχολικά βιβλία." Δεν υπάρχει καμία συζήτηση για το θέμα αυτό, απλά θεωρείται ένα γεγονός. Λένε, «Είμαστε Ιλλυριοί», και έτσι είναι" προσθέτει.


Είναι δημοφιλής επειδή δείχνει ότι οι Αλβανοί κατάγονται από ένα αρχαίο λαό που αποικούσε τα Βαλκάνια πολύ πριν από τους Σλάβους και του οποίου τα εδάφη άδικα έχουν κλαπεί από αυτούς τους αργότερα εισερχόμενους. Πως άλλωστε θα είχαν εδαφικές αξιώσεις μετά την πτώση της οθωμανικής αυτοκρατορίας προς τους γείτονες αν δεν ήταν αυτόχθονες στην περιοχή; Τα ονόματα πολλών Αλβανών μαρτυρούν την ιστορική κίνηση από τους ιθύνοντες να αποδείξουν τη σύνδεση τους με τους Ιλλυριούς. Όμως, ενώ η θεωρία των Ιλλυριών δεν τυγχάνει πλέον παγκόσμιας επιστημονικής υποστήριξης , δεν έχει χάσει όλους τους υποστηρικτές του στους κύκλους της αλβανικής ακαδημαϊκής κοινότητας.


*Φυσικά και υπάρχουν αντιδράσεις από ανθρώπους που δεν μπορούν να χωνέψουν ότι έχουν τραφεί με αυταπάτες τόσα χρόνια όπως οι Σκοπιανοί δεν μπορούν να χωνέψουν ότι δεν είναι απόγονοι του Μέγα Αλέξανδρου.



80χρονος Αλβανός αποκεφάλισε την 18χρονη ερωμένη τ...
Έρχεται η "λυπητερή" των τελών κυκλοφορίας
 

Σχόλια (9)

  1. Εχετλαίος

Τα περί καταγωγής των Σκιπταριτών από τους Ιλλυριούς είναι ιδεολογήματα, μυθεύματα, που προέκυψαν από την προσπάθεια της δύσης να εισχωρήσει ιδεολογικά στα Βαλκάνια, αποδομώντας κυρίαρχες ταυτότητες, δημιουργώντας καινούριες. Αυτό είναι εμφανές στην περίπτωση της αλβανικής εθνικής συνείδησης και της σκοπιανής. Γλωσσολογικά δε αυτό αποδεικνύεται και απεδείχθη και από άλλες έρευνες. Ακόμη και το όνομα Αλβανοί-Αλβανία πρέπει να αναζητηθεί είτε στους Αλουανούς-Αλβανούς του Καυκάσου (που δεν έχουν σχέση με τους Σκιπταρίτες των Βαλκανίων), είτε στην Ακρόπολη ALba της Ρώμης και τον ιδεολογικό της συμβολισμό για το Βατικανό και την διείσδυσή του στην περιοχή. Επίσης είναι γνωστές και οι προσπάθειες της Βιβλικής Εταιρείας στην προσπάθειά της να διαμορφώσει ιδεολογία εθνική κατά τον 19ο αιώνα. Εκείνο που δεν έχει πλήρως ερευνηθεί αναφορικά με την Σκιπταρική γλώσσα είναι η σχέση της με αρχαία Πελασγικά (Τα Πελασγικά βιβλίο εκδοθέν υπό Θωμοπούλου εν ετει 1908), το οποίο να αποδειχθεί τέτοιου είδους γλωσσική σχέση, τότε ίσως πρέπει να μιλάμε για κοινή ελληνοπελασγική καταγωγή, κάτι που ιδεολογικά δεν ξέρω πώς θα χρησιμοποιηθεί, αλλά θα αποδομήσει τους πολιτικούς-πολιτισμικούς υφιστάμενους δεσμούς των Αλβανών με τους Οθωμανούς.
Για τα γραφόμενα ανωτέρω του Αλή Γιουνάνι, που παραθέτει γνώμες επιστημόνων σχετικών και ασχέτων περί των γλωσσικής άρα και φυλετικής σύνδεσης των Αλβανών με τους ιλλυριούς, εντάσσονται στην σφαίρα της προπαγάνδας για την οποίαν ανεφέρθην ανωτέρω παλαιάς εποχής και κοπής, που ως αστειότητες χαρακτηρίζονται από άλλη τεράστια πληθώρα ιστορικών και γλωσσολόγων που δεν αναφέρει. Τσιτάτα τύπου οι Αλβανοί έτσι και οι Έλληνες αλλιώς είναι δοκησισοφίες.

  1. κ. Μιλτιάδης

...........Συνέχεια τής γλώσσας..........οι Αλβανοί είναι απόγονοι ιλλιρύων ?Από πότε ! Είναι κλασικοί ""φονιάδες"" Ασιάτες πού πολέμησαν την Βυζαντινή αυτοκρατορία καί ξέμειναν στό χώρο μέ τίς ευλογίες τής<<φθονερής>> δύσης!

  1. Αλή αλ-Γιουνάνι

Στην εγκυκλοπέδια Μπριτάνικα λέγεται ότι: «Οι Ιλλυριοί κατοίκησαν στη δυτική πλευρά των Βαλκανίων…από εκεί που βρίσκεται η σημερινή Σλοβενία στα βόρειο-δυτικά μέχρι την Ήπειρο» (Encyclopedia Britannica, p. 615, 2002).

«Από τα αρχαία χρόνια τα βουνά της Ηπείρου και της Ιλλυρίας κατοικήθηκαν από Αλβανούς» (The Catholic Encyclopedia, p. 87, 1913).

«Ενδέχεται οι Ιλλύριοι να είναι οι πρόγονοι των σημερινών Αλβανών. Οι φυλές δυτικά της Πίνδου θεωρούνταν πάντα λιγότερο ελληνικές από αυτές στα ανατολικά της και το Ιλλυρικό στοιχείο στην περιοχή αυτή ήταν περισσότερο από το ελληνικό» (Library of Universal History and Popular Science, p. 721).

«Στα παλαιά χρόνια η Ήπειρος και η Ιλλυρία μαζί εκτείνονταν από την περιοχή της Τεργέστης (στα βόρεια) μέχρι τον κόλπο της Άρτας (τον Αμβρακικό κόλπο στα νότια), στα βόρεια του οποίου κατοικούσαν οι Ηπειρώτες ενώ στα νότια οι Έλληνες…» (International Conciliation, issues 134-139).

«Ο Θεόπομπος (340 π.Χ.) καταγράφει 14 διαφορετικά έθνη στην Ήπειρο, ανάμεσα στα οποία κυρίαρχη θέση στην Ήπειρο είχαν οι Μολοσσοί και οι Χάονες. Είναι πιθανόν ότι άλλα από αυτά ήταν Ιλλυρικά άλλα ημι-μακεδονικά, όλα αυτά όμως τα καταγράφει κάτω από το κοινό όνομα Ηπειρώτες» (George Grote, History of Greece, vol. 3, p. 414 – 1987).

«Οι Ιλλύριοι κατοικούσαν στα βουνά της Πίνδου και στις ακτές της Αδριατικής, εκτείνονταν μέχρι μέσα στην Ήπειρο» (A Companion to Homer, p. 312 –Alan John Bayard Wace & Frank H. Stubbings- History, 1962).

Ο Κώστας Μύρτιλος-Αποστολίδης λέει: «Οι Ηπειρώτες μερικές φορές αποκαλούνταν ‘Αλβανοί’ επειδή μιλούσαν την Αλβανική γλώσσα» (Ο Στενίμαχος, σελίδα 34, Αθήνα 1929).

Ο Malte Brun λέει σχετικά με τους Αλβανούς: «Ήταν δυνατοί, γενναίοι και αντιστεκόντουσαν στην κούραση. Ήταν οι στρατιώτες του Πύρου, του Σκεντέρμπέη και του Αλή Πασά» (Universal Geography or A description of all parts of the world…, Conrad Malte-Brun 1829, P. 107).

Ο Theodor Mommsen είπε: «Οι γενναίοι Ηπειρώτες, οι Αλβανοί της αρχαιότητας, προσκολλήθηκαν με γενναιότητα στον δυνατό αυτόν νέο [προφανώς εννοεί τον Πύρρο ή τον Σκεντέρμπέη] τον οποίο αποκαλούσαν αετό» (The History of Rome, p. 399 – 1864).

Ο Robert Gordon Latham λέει: «Είναι πλέον βέβαιο ότι υπήρχε Σκιπετάρικο (αλβανικό) αίμα σε περισσότερους από έναν αρχαίους ήρωες. Υπήρχε σκιπετάρικο αίμα στις φλέβες περισσοτέρων τους ενός βασιλιάδων του αρχαίου ελληνιστικού κόσμου. Ο Πύρρος για παράδειγμα και οι Τημενίδες της Μακεδονίας ήταν πιθανόν περισσότερο ή λιγότερο Σκιπετάροι» (The Nationalities of Europe, p. 7, 1863).

  1. Αλή αλ-Γιουνάνι

Ο επιγραφολόγος Fick στο Beitrage του Bezzenberger (Τομ. Γ σελ. 266) αναγνωρίζει τους Αλβανούς ως απογόνους των αρχαίων Ιλλυριών.

Ο Gotfried Wilhelm Leibnitz (1646-1717) έγραψε σε ένα γράμμα του στις 10 Δεκεμβρίου 1709: «Η αλβανική γλώσσα είναι η γλώσσα των αρχαίων Ιλλυριών».

Ο Hans Eric Tuhnman (1746-1778), ιστορικός από τη Σουηδία και καθηγητής στο πανεπιστήμιο halles, έγραψε στο βιβλίο του «Studies about the history of the eastern balkan nations» ότι: «Οι Αλβανοί είναι οι πραγματικοί απόγονοι των αρχαίων Ιλλυριών».

Ο Johan Georg Von Han, απόφοιτος από το πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, δούλεψε ως δικαστής στο απελευθερωμένο ελληνικό βασίλειο στα 1830-47. Μαζί με τον Έλληνα γλωσσολόγο Κωνσταντίνο Χριστοφορίδη, ταξίδεψαν σε διάφορα μέρη της Αλβανίας (η οποία τότε δεν είχε ανακηρυχθεί επίσημα ως κράτος) και το 1854 ο Von Han εξέδωσε το τρίτομο έργο του «Albanian Studies» στο οποίο έγραψε: «Η αλβανική γλώσσα είναι η απευθείας απόγονος της Ιλλυρικής. Η ιλλυρική προέρχεται από την Πελασγική γλώσσα και είναι μία από τις αρχαιότερες γλώσσες».

Ο Gustav Mayer (1850-1900), καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Graz της Αυστρίας, μέλος της ακαδημίας επιστημόνων της Βιέννης και μελετητής της τουρκικής, της ελληνικής και της αλβανικής γλώσσας, αφού μελέτησε ό,τι στοιχεία υπήρχαν σχετικά με τη ζωή των Ιλλυριών, είπε: «Οι απόγονοι των Ιλλυριών είναι οι Αλβανοί και η αλβανική γλώσσα είναι η μετεξέλιξη της ιλλυρικής’ μία από τις παλαιότερες γλώσσες της Ευρώπης και ίσως και όλου του κόσμου».

Ο Edward Schneider, Γάλλος ερευνητής, έγραψε στο βιβλίο του «Οι Πελασγοί και οι απόγονοι τους» ότι: «Η αλβανική γλώσσα είναι το καθαρότερο και πιο πειστικό παράδειγμα της αλβανικής γλώσσας».

Ο Holger Pedersen (1867-1953), καθηγητής-γλωσσολόγος στο πανεπιστήμιο της Κοπενχάγης, έγραψε στις μελέτες του σχετικά με την αλβανική γλώσσα: «Η αλβανική γλώσσα είναι η απόγονος της ιλλυρικής γλώσσας».

  1. mollosus

milane kai oi ellines gia katagwgh pou exoun erthei oloi oi pontioi ap'to Azerbaijan mazi me tous slavous kai tolmane na lene oti einai makedones, thrakes kai eiphrotes, oi alloi misoi einai san araves kai to paizoun kai leukoi...

  1. Shqipja ime

Gjuha shqipe jo vetem qe eshte gjuhe ilire por dhe gjuhe pellazge se greket quajne veten pellazge se jane shqiptare se greku para se te ishte grek ishte shqiptare pra sipas tyre grek eshte shqiptare i qyteteruar dfo me thene me shqiptare te qyteteruar kuptopje nje shqiptare qe meson greqisht dhe humbet shqipet dhe kjo sot quhet helenizem =fe kristiane ortodokse +gjuhw greke .Por A mendoni ju se nje shqiptare qe behet helen sipas ketij sistemi i kopjuar nga osmanllinjte =turqizem =fe + turqisht .
ju e sini se osmanllinjte me kete teori e pushtoi boten dhe me kete teori doni dhe ju qe te pushtoni shqiperine .por rasti i juaj eshte pak si ndrysh e se ju jeni shqiptre te mbytur dhe per kete doni qe te na mbysni dhe ne se ju nuke kuptoni se po na mbysni si* jeni mbytur vete se ju late nje gjuhe me nje kod gjenetik prej 36 tingujsh dhe pranoni te perhapni nje gjuhe mesopotame me 24 tinguj qe eshte 2/3 e gjuhes shqipe
Po gjithmone lufta kundwr gjues shqipe behet se kjo eshte zonkje e rende se po te ishte e vogel nuk do te kishit arsye qe te e sulmonit

  1. mistirios

axaxa oi kakomoirides, tous peftei o ouranos sto kefali tous siga siga, giati kamaronane san gyftika skeparnia, ta exoun pistepsei ola auta ta psemata pou tous exoun taisei.. koroidevoun tous slavous skopianous gia ta rezilikia tous na apodeiksoun oti einai aderfia tou Mega Alexandrou, oi ounoi apo to azerbajtzan kai to ouzbekistan

Δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο στο άρθρο

Αφήστε τα σχόλια σας

Συνημμένα (0 / 3)
Share Your Location

Βρείτε μας

Μπορείτε να μας βρείτε στα παρακάτω μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επίσης μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή μας για συσκευές android και iOS


Ακολουθήστε μας

Android APPiOS APP


Η σελίδα είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Γιώργου Γκιώνη