Ο νέος Υπουργός Άμυνας της Αλβανίας ερευνάται από το SPAK

Ο νέος Υπουργός Άμυνας της Αλβανίας ερευνάται από το SPAK

Οι Αλκέτ Μπεντίνι, Ραφαέλ Ρέτζα, Μπεσιάν Χερένι και Έντρι Σοφίγια, μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης Προσφορών, εμπλέκονται σε έρευνες του SPAK σχετικά με τον διαγωνισμό ύψους 37 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Δυρραχίου. Η ποινική διαδικασία ξεκίνησε πριν τρία χρόνια, όταν ο βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος Gazment Bardhi κατέθεσε μήνυση για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Σήμερα, οι έρευνες έχουν προχωρήσει σημαντικά, με τις πρώτες εντοπίσεις να αποκαλύπτονται από τους εισαγγελείς του SPAK.

Οι καταθέσεις των μελών της Επιτροπής γίνονται στο πλαίσιο των ερευνών, ενώ αναμένεται να επεκταθούν σε ανώτερα στελέχη, όπως ο πρώην διευθυντής του Λιμεναρχείου, Pirro Vengu, ο οποίος κατέχει πλέον τη θέση του υπουργού Άμυνας της Αλβανίας. Ο Vengu υπέγραψε την επίμαχη σύμβαση ύψους 31 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι η επιτροπή προσφορών αρνήθηκε να επικυρώσει τη σύμβαση με την τουρκική εταιρεία Kurum, η οποία είχε αναλάβει αρχικά το έργο. Η παραχώρηση προς την Kurum ακυρώθηκε το 2017 από τον υπουργό Damian Gjiknuri λόγω παραβίασης της σύμβασης. Η Kurum στη συνέχεια προσέφυγε σε διαιτησία, ζητώντας αποζημίωση 100 εκατ. ευρώ, ωστόσο η Αλβανία κέρδισε την υπόθεση.

Μετά την ακύρωση της σύμβασης, η Λιμενική Αρχή ανέλαβε προσωρινά τη διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων. Το 2020 προκηρύχθηκε νέoς διαγωνισμός για την παραχώρηση της διαχείρισης του τερματικού σταθμού για πέντε χρόνια. Αρχικά, ο διαγωνισμός προέβλεπε προθεσμία 20 ημερών για την πρώτη φάση, ωστόσο μετά από παρέμβαση του Οργανισμού Δημοσίων Συμβάσεων, η προθεσμία παρατάθηκε.

Δύο εταιρείες υπέβαλαν προσφορές: η γερμανική HHLA International Gmbh και η μαλτέζικη Hili Company Limited. Ωστόσο, η Επιτροπή Αξιολόγησης Προσφορών απέκλεισε και τις δύο εταιρείες για μη συμμόρφωση με τα κριτήρια του διαγωνισμού. Μετά από έφεση της Hili, η Επιτροπή Παραπόνων ανέτρεψε την απόφαση, επιτρέποντας και στις δύο εταιρείες να προχωρήσουν στη δεύτερη φάση. Τελικά, μόνο η Hili υπέβαλε οικονομική προσφορά, ύψους 31 εκατ. ευρώ, η οποία και κέρδισε τον διαγωνισμό.

Η υπογραφή της σύμβασης έγινε μόνο από τον Vengu, καθώς τα μέλη της επιτροπής αρνήθηκαν να υπογράψουν. Πλέον, η εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων αποκομίζει ετήσια κέρδη ισοδύναμα με τα συνολικά κέρδη του λιμανιού του Δυρραχίου, μεταφέροντας ουσιαστικά τα κέρδη ενός δημόσιου οργανισμού σε ιδιωτικούς λογαριασμούς. Επιπλέον, από τη σύμβαση ωφελείται και ένα δικηγορικό γραφείο, συνδεδεμένο με υψηλόβαθμο στέλεχος της Κεντρικής Εκλογικής Επιτροπής, το οποίο λαμβάνει κατά μέσο όρο 40.000 ευρώ μηνιαίως.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου